Historia

Mannerheimin Lastensuojeluliiton perustajajäsen ja keskeinen vaikuttaja, Erik Mandelin totesi perustamiskokouksessa 4.10.1920 yhteydessä:

"Perustettavan liiton tarkoitus oli kaikkialla maassa toimivien ja yhdenmukaisesti johdettujen paikallisten osastojen avulla työskennellä niin, että jokainen Suomen lapsi äidinkohdusta asti ja koko kasvuaikansa saa oikeutetun osansa siitä hellyydestä ja huolenpidosta, joka yksinään voi laskea pohjan nuorten kehitykselle hyviksi kansalaisiksi..."

Vain vajaa vuosi myöhemmin, 24.5.1921, kokoontui joukko lasten turvattomasta asemasta ja huonosta terveystilanteesta huolestuneita virkkalalaisia Etelä-Lohjan seuratalolle eli Tikkutaloon perustamaan paikallisosastoa edellisvuonna perustettuun Mannerheimin Lastensuojeluliittoon.

Alussa toiminta keskittyi terveystilanteenkohentamiseen ja lapsikuolleisuuden vähentämiseen, mutta myöhemmin se laajeni myös henkisen hyvinvoinnin ja kulttuuritarjonnan lisäämiseen Virkkalassa. Vuonna 1944 Virkkalaan perustettu lastentarha oli Lohjan ensimmäinen.

100 vuotta Virkkalan lasten parhaaksi

Nyt tämä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Virkkalan yhdistyksen 100 vuotinen taival on kerätty yksien kansien sisään. Jaakko Kivistö on kirjoittanut yhdistyksen 100 -vuotis historiikin ja se on nyt myynnissä.

Kirja on ostettavissa yhdistyksen lisäksi
- Opti-Mikko optikkoliike Virkkala (Virkkalantie 18)
- Suomalainen kirjakauppa, kauppakeskus Lohi, Lohja

Kirjan hinta 25 €

MLL:n Virkkalan yhdistyksen jäsenille 20 € (vain yhdistykseltä ostettuna)

Kirjaa voi ostaa yhdistykseltä alla olevalla lomakkeella. Kirjan voi noutaa toimitilasta os. Virkkalantie 17 A 3 tai se voidaan postittaa, jolloin postikulu 5,90 € kotimaassa. Toimitilasta noudettaessa kirjan voi maksaa yhdistyksen tilille ennen noutoa tai käteisellä tai maksukortilla noudettaessa. Postitettava kirja maksetaan yhdistyksen tilille ennen kirjan lähettämistä. Ohjeet maksamiseen lähetetään sähköpostilla.

Historiikin tilauslomake

Olenko MLL:n Virkkalan yhdistyksen jäsen?
Kirjan toimitus